* مصطفی چمران، سیاست مدار، فیزیکدان و عضو نهضت آزادی کشور [[ایران]] بود. او وزیر دفاع، نماینده دوره نخست [[مجلس مؤسسان نخست ایران|مجلس]]<ref>{{یادکرد کتاب|عنوان=مجلس اسلامی}}</ref> شورای اسلامی بود.
محمد بن الحسین بن موسی در سال ۳۵۹ قمری در بغداد و در منزل ابو احمد حسین بن موسی،چشم به [[جهان اسلام|جهان]] گشود و اورا محمد نام نهادند.او از طرف پدر با پنج واسطه به موسی بن جعفر متصل و از جانب مادر به [[علی بن الحسین]] منسوب بود. وی ملقب به« شریف رضی» و«ذولحسبین» بوده و ما در زبان [[چینش صفحهکلید فارسی - استاندارد ملی ایرانIran National Standards Organization|فارسی]] اورا با نام «سید رضی» میشناسیم.
در دوران جنگ ایران و عراق<ref>{{یادکرد کتاب|عنوان=دفاع مقدس}}</ref> از فرماندهان و بنیانگذار ستاد جنگهای نامنظم بود. او با [[سید موسی صدر]] در تشکیل جنبش امل در لبنان بود.
پدر وی «حسین بن احمد» ملقب به ذوالمناقب شخصیتی بزرگ و بلند آوازه بود.
مصطفی چمران در دانشگاه [[تهران]]<ref>{{یادکرد کتاب|عنوان=دانشگاه تهران}}</ref> ، شاگرد مهدی بازرگان بود که عامل ورود او به سیاست شد. وی پس از گرفتن مدرک کارشناسی الکترومکانیک به کشور آمریکا رفت و دکترای فیزیک پلاسما گرفت. پس از آموزش نظامی در مصر، به لبنان رفت.
{{شاگرد شیخ مفید}}
چمران پس از کودتای ۲۸ مرداد در سازمان [[نهضت مقاومت ملی]] زیر نظر مهدی بازرگان فعالیت میکرد. او در زمان تحصیل در آمریکابه همراه علی شریعتی و صادق قطب زاده در خارج از کشور نهضت آزادی ایران و انجمن اسلامی [[انجمن اسلامی دانشجویان مستقل|دانشجویان]]<ref>{{یادکرد کتاب|عنوان=کتاب کار تشکیلاتی انجمن اسلامی دانشجویان}}</ref> را تأسیس کرد.
مصطفی چمران، سیاست مدار، فیزیکدان و عضو نهضت آزادی کشور ایران بود. او وزیر دفاع، نماینده دوره نخست مجلس[۱] شورای اسلامی بود.
در دوران جنگ ایران و عراق[۲] از فرماندهان و بنیانگذار ستاد جنگهای نامنظم بود. او با سید موسی صدر در تشکیل جنبش امل در لبنان بود.
مصطفی چمران در دانشگاه تهران[۳] ، شاگرد مهدی بازرگان بود که عامل ورود او به سیاست شد. وی پس از گرفتن مدرک کارشناسی الکترومکانیک به کشور آمریکا رفت و دکترای فیزیک پلاسما گرفت. پس از آموزش نظامی در مصر، به لبنان رفت.
چمران پس از کودتای ۲۸ مرداد در سازمان نهضت مقاومت ملی زیر نظر مهدی بازرگان فعالیت میکرد. او در زمان تحصیل در آمریکابه همراه علی شریعتی و صادق قطب زاده در خارج از کشور نهضت آزادی ایران و انجمن اسلامی دانشجویان[۴] را تأسیس کرد.