پیشنویس:زن در مسیحیت: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| خط ۶: | خط ۶: | ||
به تصور [[مسیحیت|مسيحيان]] علت مأموريت [[عیسی]] [[مسیح]](ع) بر روی زمين،از نافرمانی و سرپيچی [[حوا|حّوا]] از دستور [[خدا|خداوند]] سرچشمه ميگيرد. [[حوا|حّوا]] [[گناه]] كرد و سپس [[آدم]] را مجبور به اجابت درخواستش نمود. بنابراين خداوند هر دوی آنان را از آسمان به زمين هبوط داد، آن دو، گناهانشان را كه از سوی خداوند بخشيده نشده بود به همهی نسلهايشان واگذار نمودند و بنابراين تمام انسانها زاييده میشوند و برای پاك كردن انسان از گناه نخستین، خداوند مجبور بود كه عيسی مسيح(ع) را كه به منزلهی پسر خدا بود به صليب قربانی کند. | به تصور [[مسیحیت|مسيحيان]] علت مأموريت [[عیسی]] [[مسیح]](ع) بر روی زمين،از نافرمانی و سرپيچی [[حوا|حّوا]] از دستور [[خدا|خداوند]] سرچشمه ميگيرد. [[حوا|حّوا]] [[گناه]] كرد و سپس [[آدم]] را مجبور به اجابت درخواستش نمود. بنابراين خداوند هر دوی آنان را از آسمان به زمين هبوط داد، آن دو، گناهانشان را كه از سوی خداوند بخشيده نشده بود به همهی نسلهايشان واگذار نمودند و بنابراين تمام انسانها زاييده میشوند و برای پاك كردن انسان از گناه نخستین، خداوند مجبور بود كه عيسی مسيح(ع) را كه به منزلهی پسر خدا بود به صليب قربانی کند. | ||
در نامه اول پولس به تیمو تسیوس آمده است: | در نامه اول پولس به تیمو تسیوس آمده است:«و باید که زن به آرامی و با کمال اطاعت گیرد و زن را به تعلیم دادن اجازت نمیدهیم تا آن که زیر دست مرد باشد، بلکه سکوت اختیار کند، آدم خلق شد و حوّا، آدم فریفته نشد، بلکه زن فریفته شد و از حد تجاوز نمود.»<ref>{{یادکرد کتاب|عنوان=نامه اول پولس به تیمو تسیوس|فصل=باب دوم، آیات ۱۱ تا ۱۴}}</ref> | ||
مارتين لوتر<ref>{{یادکرد کتاب|عنوان=بانی آیین پروتستان ( ۱۴۸۳ تا ۱۵۴۶م)|سال اصلی=۱۴۸۳ تا ۱۵۴۶م}}</ref>هيچ سودی جز بچهدار شدن و به دنيا آوردن كودكان تا سر حد امكان، بدون توجه به جوانب آن، براي زنان قائل نيست؛«اگر آنها از پا در آمدند و يا حتي مُردند، مسئلهاي نيست، بگذاريد آنان در زايمان بميرند، زيرا اين دليل بودن آنها در اينجاست.» | |||
انجيل كاتوليك معتقد است:«زايش دختر يك خسارت است.»<ref>{{یادکرد کتاب|عنوان=انجیل کاتولیک|عنوان کتاب=انجیل کاتولیک|فصل=فصل سوم ، آیه ۲۲}}</ref> | |||
دختر به عنوان مولودي دردناک و منبعی نهايی براي آبروريزی پدرش به حساب آمده است:«دختر تو نافرمان است؟ به شدت مراقب او باش كه باعث نشود تو سبب خندهی دشمنانت واقع شوی و سر زبانها بيفتی و در معرض شايعات مردم، قرار گيری و آبروی خود را در ميان مردم بريزی.»<ref>{{یادکرد کتاب|عنوان=همان|فصل=فصل سوم، آیه۳۲}}</ref> | |||
== تحصیل == | == تحصیل == | ||
| خط ۱۶: | خط ۲۲: | ||
== طلاق == | == طلاق == | ||
== کیفیت عبادات == | == <ref>{{یادکرد کتاب|عنوان=انجیل متی|فصل=فصل پنجم، آیه ۳۲}}</ref>کیفیت عبادات == | ||
نسخهٔ ۳۱ ژانویهٔ ۲۰۲۶، ساعت ۲۱:۰۲
زن در مسیحیت
زن حقیقتی است که در ادوار مختلف تاریخی، فراز و نشیب ها و مشکلات فراوانی را تحمل کرده است. هویت زن، هویت جامعه است و در حقیقت ارزش قائل شدن برای زن و خدمات و کمالات بی پایان او، ارزش قائل شدن برای تمام اقشار جامعه است.

تولد
به تصور مسيحيان علت مأموريت عیسی مسیح(ع) بر روی زمين،از نافرمانی و سرپيچی حّوا از دستور خداوند سرچشمه ميگيرد. حّوا گناه كرد و سپس آدم را مجبور به اجابت درخواستش نمود. بنابراين خداوند هر دوی آنان را از آسمان به زمين هبوط داد، آن دو، گناهانشان را كه از سوی خداوند بخشيده نشده بود به همهی نسلهايشان واگذار نمودند و بنابراين تمام انسانها زاييده میشوند و برای پاك كردن انسان از گناه نخستین، خداوند مجبور بود كه عيسی مسيح(ع) را كه به منزلهی پسر خدا بود به صليب قربانی کند.
در نامه اول پولس به تیمو تسیوس آمده است:«و باید که زن به آرامی و با کمال اطاعت گیرد و زن را به تعلیم دادن اجازت نمیدهیم تا آن که زیر دست مرد باشد، بلکه سکوت اختیار کند، آدم خلق شد و حوّا، آدم فریفته نشد، بلکه زن فریفته شد و از حد تجاوز نمود.»[۱]
مارتين لوتر[۲]هيچ سودی جز بچهدار شدن و به دنيا آوردن كودكان تا سر حد امكان، بدون توجه به جوانب آن، براي زنان قائل نيست؛«اگر آنها از پا در آمدند و يا حتي مُردند، مسئلهاي نيست، بگذاريد آنان در زايمان بميرند، زيرا اين دليل بودن آنها در اينجاست.»
انجيل كاتوليك معتقد است:«زايش دختر يك خسارت است.»[۳]
دختر به عنوان مولودي دردناک و منبعی نهايی براي آبروريزی پدرش به حساب آمده است:«دختر تو نافرمان است؟ به شدت مراقب او باش كه باعث نشود تو سبب خندهی دشمنانت واقع شوی و سر زبانها بيفتی و در معرض شايعات مردم، قرار گيری و آبروی خود را در ميان مردم بريزی.»[۴]